أحداث 24 ساعة

عن تهديد كوريا الشمالية لأمريكا نتحدث

حوار تهديد كوريا الشمالية لأمريكا باختصار، لن يزيد عن مجرد ضغوط ومساومات لتقديم مساعدات اقتصادية سخية للشطر الشمالي من شبه الجزيرة الكورية الذي لا يزيد عن كونه ثكنه عسكرية شبه مغلق على نفسه. زائد انه من رابع المستحيلات ان تسمح كل من روسيا والصين لبيونج يانج بتلك المراهقة العسكرية التي يمكن ان تجر العالم لحرب شاملة غير متوقعه نتائجها.. خاصة في ظل وجود ترسانه نووية ضخمة في الغرب والشرق.. بكل بساطة يمكنها الاتيان على الاخضر واليابس على الأرض.

انتظروا قليلا وستجدون كوريا تتراجع.. ومتفرحوش اوي في امريكا لو ده حصل، احنا لينا هناك ناس عايشين بردو ولو شنت كوريا هجوم نووي مش هانكون فرحانين بجثث اخواتنا العرب والمسلمين اللي عايشين في أمريكا.!!!

اما عسكريا ولوجيستيا، صعب جدا انه كوريا تقدر تنفذ هجوم نووي بالصواريخ على الاراضي الامريكية، لسبب واحد وهو امتلاك واشنطن لمنظومة صواريخ مضادة متطورة للغاية فيما تعرف بمنظومة الدرع الصاروخي.. ودي اغلب اجزائها خارج الاراضي الامريكية.. في اوروبا واسيا لحماية الأراضي الامريكية عن بعد...!




4 تعليقات القراء:

Mahmoud Bahgat يقول...

صباح الفل حبيت أسلم عليك لان من زمان مقرتش ليك حاجة و يمكن ده أول كومنت ليا عندك
أنا متفق معاك أنه صعب أن كوريا تنفذ تهديدها بس مش مستحيل لسبب أنها ممكن تكون مزقزقة من روسيا أو الصين و مش بعيد تكون الضربة مش موجهة لأمريكا نفسها ممكن تبقى لحد من قرايبها و اكيد هو نوع من الضغط

well يقول...

الواحد متاكد انهم هيرجعوا فى كلامهم .. بس بينى وبينك لما الواحد يكون بكرامته ويبين العين الحمرا .. احسن ما يقول حاضر وطيب ويتمنى نظرة من امريكا ..

قلم رصاص يقول...

شكرا لمروركما الجميل وتعليقاتكم يا جماعة :)

شركة تنظيف بالرياض يقول...

دائما متميز في الانتقاء
سلمت على روعه طرحك
نترقب المزيد من جديدك الرائع
دمت ودام لنا روعه مواضيعك

لكـ خالص احترامي

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Free Web Hosting